‘Tripadvisor’ voor woonzorgcentra
Vorig jaar zijn 2.646 ouderen in Vlaanderen van woonzorgcentrum veranderd en volksvertegenwoordiger Ann De Martelaer (Groen) gaat ervan uit dat ze niet tevreden waren over de zorg of de kwaliteit van het verblijf. Ze wil bewoners en familie via een online platform hun mening laten geven over de dienstverlening, net zoals je op ‘Tripadvisor’ hotels en restaurants kan aanbevelen of net niet.
Een ‘rusthuisdirecteur’ die het medium een beetje kent, of al eens een bevriende horecabaas sprak tussen pot en pint, zal misschien een dubbel gevoel hebben bij dit nog niet eens zo gekke idee. Websites en Apps waar je als klant je ongezouten mening kan geven na een stevig diner, trekken soms ook de grootste criticasters aan. Iedereen kan er dan ook zijn zegje doen over de bediening, de cuisson van de steak of de prijs van de bijpassende wijn die al dan niet naar kurk heeft gesmaakt. Je hoeft tegenwoordig geen ervaren culinaire recensent te zijn om een restaurant te maken of te kraken. Dankzij platformen als Tripadvisor ziet menig sterrenchef zich verplicht te reageren op commentaren, dienen ze onheuse schrijvers ook gretig van antwoord of bieden een met reden ontevreden klant zelfs een nieuw etentje aan.
Iedereen recensent
Het vergelijkende ‘rusthuisrapport’ van een niet nader te noemen krant deed in de zorgsector al herhaaldelijk wat tenen krullen. Gebaseerd op door de feiten al lang achterhaalde inspectieverslagen van het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid en zonder wederwoord een kwaliteitsevaluatie publiceren doet wel wat stof opwaaien. PANO-reportages die het midden houden tussen onderzoeksjournalistiek en jammerlijk veralgemenende sensatietelevisie, iedereen heeft er zijn deel wel van gehad. Laat dus gewoon de bewoners en hun mantelzorgers inderdaad maar liever zelf aan het woord.
In de vier huizen van Woonzorgnet-Dijleland nodigen we hen voortdurend uit om het dienstenaanbod, de zorgverlening en de algemene werking te beoordelen. Het staat de gebruikers en alle betrokkenen vrij hun mening kenbaar te maken, langs alle mogelijke wegen. Sommigen laten een recensie achter op de Facebookpagina, delen een spontane opmerking of plaatsen een welgemeend compliment. Anderen houden het liever wat discreter en spreken de woonzorgcoördinator persoonlijk aan met een concrete suggestie of een vraag. De bewoners van Ter Meeren, Keyhof, Dijlehof en De Wingerd bepalen al geruime tijd zelf het dagelijks reilen en zijlen in ‘hun’ huis. Sterker nog: dankzij de vernieuwde participatieraden sturen zij zelfs het algemeen beleid.
En zelfs als er eens iets tegenvalt, dan stoppen we dat niet weg onder stoelen of banken. Waar zoveel medewerkers, vrijwilligers en familieleden zich elke dag samen inzetten voor bewoners, hoeft niemand zich zorgen te maken over de kwaliteit!
—
Zie ook: ‘‘Groen pleit voor een ‘Tripadvisor’ voor woonzorgcentra’’, verschenen in De Standaard op 23 februari 2021.