Innovatieve zorgorganisatie
Bij Woonzorgnet-Dijleland mogen alle medewerkers een leider zijn. “Het resultaat is dat medewerkers met volle goesting komen werken“, vertelt algemeen directeur Griet Robberechts.
Eigenaarschap leidt tot leiderschap
Woonzorgnet-Dijleland is een fusie van vier woonzorgcentra: De Wingerd en Dijlehof in Leuven, Ter Meeren in Neerijse en Keyhof in Huldenberg. 460 medewerkers zorgen er voor 450 bewoners. Elk woonzorgcentrum heeft zijn eigen cultuur, accenten en waarden. Eén visie dragen alle huizen uit: de bewoner maakt het verschil en kwaliteit van zorg staat centraal. Het samengaan van de vier woonzorgcentra vijf jaar geleden was de aanleiding om de gezamenlijke strategische doelstellingen op papier te zetten, als bindmiddel voor de nieuwe organisatie.
Algemeen directeur Griet Robberechts vat de missie van Woonzorgnet-Dijleland als volgt samen: “We zorgen voor kwaliteit van leven, met de stroom mee en tegen de stroom in als het moet. We zullen steeds zorgen voor kwaliteit van leven…”
Om dit te realiseren, kiest Woonzorgnet-Dijleland expliciet voor het concept en de werkingsprincipes van kleinschalig genormaliseerd wonen. “Dit wordt vertaald in kleine woningen, die huiselijk zijn ingericht en waar de bewoners de regie maximaal in handen houden en vroegere gewoontes en sociale relaties zoveel mogelijk verderzetten. De zorg wordt rondom de bewoner georganiseerd, vertrekkend vanuit ieders levensverhaal, ritme, mogelijkheden en wensen.”
Ambassadeurs van zorg
De strategische doelstellingen, zoals uitgewerkt door het directiecomité, werden aan alle medewerkers voorgelegd. Robberechts: “Daaruit is de volgende overkoepelende visie ontstaan: we willen een organisatie zijn die verbindt en kritisch naar het handelen van medewerkers en directie kijkt, om op die manier verder te kunnen groeien. Dit alles steunt op drie pijlers: een duurzame en groeiende organisatie, de cliënt als uitgangspunt en talent als ambassadeur. Onze centrale waarden – autonomie, participatie en samenwerking – zorgen voor de samenhang.”
De visie bepaalt niet alleen de manier waarop de zorg voor de bewoners wordt georganiseerd, maar is ook het fundament voor het personeelsbeleid. “Goede zorg krijgen we alleen als medewerkers elke dag het beste van zichzelf geven“, weet Robberechts. “Bij ons zijn de medewerkers de ambassadeurs van de beste zorg. De filosofie achter dit ambassadeursmodel is dat iedereen leider is op zijn eigen niveau. Elke medewerker heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en neemt daar ook eigenaarschap voor op. Door dit voor iedereen en voor elke functie te realiseren, zijn we een organisatie met gedreven medewerkers die met volle goesting komen werken.”
Drie hefbomen
Om medewerkers ambassadeurs van de beste zorg te maken, zet Woonzorgnet-Dijleland in op de kwaliteit van de zorg, waarden binnen elk huis en duurzame werkingsprincipes. Kwaliteit van de zorg verwijst naar de drie kerncompetenties: respect, leren en zorgen. Deze kerntalenten vormen de rode draad van het introductie-, talent en evaluatiebeleid, groeigesprekken en opleidingsbeleid. Daarnaast staan de waarden autonomie, participatie en verbondenheid. Robberechts: “We willen dat zowel de bewoners als de medewerkers autonoom zijn en de regie houden. Dit betekent ook verantwoordelijkheid opnemen. Participatie en verbondenheid zijn daar een logisch gevolg van.”
Duurzame werkingsprincipes zijn een derde hefboom: “Twee jaar geleden zijn we gestart met de implementatie van de innovatieve arbeidsorganisatie, als antwoord op de vraag van medewerkers naar meer samenwerking, meer coachend leiderschap en het beter samenvallen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De innovatieve arbeidsorganisatie maakt dat medewerkers meer betrokken zijn en over nog meer autonomie beschikken om hun talenten in te zenen. De lokale teams laten we zoveel mogelijk zelf regelen. We werken met multidisciplinaire teams waarbinnen de teamleden verschillende rollen opnemen. De behoeften en wensen van de bewoners staan daarbij centraal.”
We willen dat zowel de bewoners als de medewerkers autonoom zijn en de regie houden.
Griet Robberechts: “Twee jaar geleden zijn we gestart met de implementatie van de innovatieve arbeidsorganisatie, als antwoord op de vraag van medewerkers naar meer samenwerking en coachend leiderschap. Medewerkers zijn nu meer betrokken en beschikken over meer autonomie.”
¤ Bij Woonzorgnet-Dijleland staan de bewoner en de kwaliteit van de zorg centraal.
¤ Elke medewerker is leider op zijn eigen niveau.
¤ De innovatieve arbeidsorganisatie maakt dat medewerkers meer betrokken zijn en over nog meer autonomie beschikken om hun talenten in te zetten.
Bevlogen werknemers
Dat Woonzorgnet-Dijleland medewerkers stimuleert om leiderschap te tonen, blijkt onder andere uit het opleidingsbeleid: “Naast de jaarlijks wederkerende opleidingen kunnen medewerkers zelf het initiatief nemen om zich bij te scholen, zowel intern als extern. Als een medewerker een master Gezinswetenschappen wil volgen, dan bekijken we hoe we dat kunnen faciliteren. Soms betekent dit dat de medewerker na het behalen van een diploma de organisatie verlaat. Dat is jammer, maar tegelijk hopen we dat hij/zij een goede ambassadeur van onze organisatie is. En wie weet, keert de medewerker ooit terug.”
Dat de aanpak van Woonzorgnet-Dijleland loont, toont een peiling naar het psychosociaal welzijn van de medewerkers midden vorig jaar. Drie op vier medewerkers zijn tevreden over hun job. Bijna negen op tien tonen een bovengemiddelde bevlogenheid en zijn trots op hun werk. Bijna de helft raadt de organisatie aan als werkgever.
“Toch zijn er ook risico’s“, zegt Robberechts. “Langdurige afwezigheden bijvoorbeeld. Hoewel werkstress steeds beter te controleren is en het burn-out-risico verkleint, blijft het emotionele uitputtingsgevaar groot. We zien een correlatie met de opmerkelijke bevlogenheid en de grote mate van betrokkenheid.” Om het risico te beperken, reikt Woonzorgnet-Dijleland zijn medewerkers de nodige hulpbronnen aan. Positief is ook dat medewerkers beduidend vaker dan in andere zorgvoorzieningen steun en kracht bij elkaar vinden. Eigen initiatief en persoonlijke competenties worden eveneens sterk gevaloriseerd. De score voor ‘beslissingsruimte voor medewerkers’ ligt bijna twee keer zo hoog als elders in de sector.
Transparante communicatie
Een ander essentieel element van de organisatiecultuur is transparante communicatie en positieve beeldvorming, zowel intern als extern. Zo was Woonzorgnet-Dijleland nauw betrokken bij de ‘Witte Schoen’, die naar analogie met de Gouden Schoen, een zorgverlener in de kijker zet. “Voetballer Dries Mertens heeft de Witte Schoen overhandigd aan de zorgcoördinator van het woonzorgcentrum De Wingerd. Als reactie op de Pano-reportage uit 2017, waar de ouderenzorg allesbehalve positief uitkwam, hebben we een boekje voor de medewerkers uitgegeven met daarin complimenten en goede ervaringen van bewoners en hun familie. Op die manier wilden we onze waardering voor de medewerkers uitdrukken. Het jaarverslag, dat naast resultaten ook inspirerende verhalen bevat, gebruiken we om intern en extern te communiceren. Elke medewerker krijgt verscheidene exemplaren mee, zodat hij/zij ze aan vrienden en kennissen kan uitdelen. In onze vacatures proberen we eveneens op te vallen, onder andere door potentiële sollicitanten uitdagende vragen te stellen. Ten slotte zijn er de sociale media en de scholen waarmee we nauwe contacten onderhouden. Voor ons zijn dat twee belangrijke instroomkanalen.”
___
Auteur: Hilde Vereecken | Fotograaf: Hendrik De Schrijver
HR.SQUARE nr 195 | DECEMBER 2019 | www.hrsquare.be