Elke cliënt van Woonzorgnet-Dijleland heeft het recht om een klacht neer te leggen bij de ombudsdienst van Woonzorgnet-Dijleland. De ombudsdienst zal de klacht samen met de in het kader van de klacht verzamelde gegevens, waaronder persoonsgegevens, bijhouden in een klachtendossier. De ombudsdienst bewaakt de toegang tot het dossier. In bepaalde gevallen worden klachten ook behandeld door de juridische dienst van Woonzorgnet-Dijleland.
Welke gegevens verzamelen we over jou in het kader van klachtenregistratie?
In het geval er in jouw specifiek dossier een klacht is, verzamelt Woonzorgnet-Dijleland – in functie van wat nodig is voor de behandeling van jouw klacht – volgende gegevens:
– Identificatiegegevens
– Gezondheidsgegevens
– Gegevens met betrekking tot de zorg
– Evt. financiële gegevens
– Evt. gegevens over familieleden
Waarom verzamelen we deze gegevens?
Woonzorgnet-Dijleland verzamelt deze gegevens om je klacht adequaat te kunnen opvolgen en behandelen.
De inrichting van onze ombudsdienst is een wettelijke verplichting wat wil zeggen dat ook het bewaren en verzamelen van uw gegevens in het kader van uw klacht onder die wettelijke verplichting valt. Je gegevens worden verzameld en bewaard op grond van de behandelrelatie die er tussen jou en Woonzorgnet-Dijleland bestaat, omdat de ombudsdienst daartoe wettelijk verplicht is, omdat het noodzakelijk is om ons gerechtvaardigd belang (rechten van verdediging) te beschermen of op grond van je uitdrukkelijke toestemming met die bewaring en verzameling. Gegevens over je gezondheid en gerechtelijke gegevens worden specifiek bewaard omdat dit noodzakelijk is om aan jou sociale diensten te kunnen verlenen of voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
Worden deze gegevens met anderen gedeeld?
Wanneer het noodzakelijk is voor een adequate behandeling van je klacht, is het mogelijk dat je gegevens worden gedeeld met een of meer van volgende actoren:
– De zorgverlener over wie de klacht gaat
– De hoofdarts van Woonzorgnet-Dijleland
– Een professioneel raadgever van Woonzorgnet-Dijleland (bv. advocaat,…)
– Een (beroepsaansprakelijkheids)verzekeraar en desgevallend haar raadgevende arts (CRA)
Hoe lang bewaren we deze gegevens?
De gegevens worden bewaard gedurende de periode die nodig is om de klacht te kunnen behandelen.
Behoudens wettelijke beperkingen zijn volgende rechten van toepassing:
Contacteer ons met uw vragen hierover!